torsdag 24. september 2009

Vold i parforhold - lar vi det passere for lett?


En mann fra Toten ringte i natt politiet og fortalte at han hadde drept sin egen kone.

Da politiet ankom stedet fant de kvinnen drept.

Dette er nok et tragisk tilfelle av vold i parforhold - denne gang med fatal utgang.

Det finnes mange muligheter for mennesker som lar aggresjon gå ut over partner eller annen familie. Profesjonell hjelp kan i enkelte tilfeller løse slike problemer før det går for langt.

For andre er eneste løsning å bryte forholdet. Dessverre venter mange for lenge med dette.


Det er - eller burde være - tilgang på hjelp for mennesker som sliter med konflikter og vold i parforhold.

Er det for vanskelig å få hjelp i Norge til å avverge vold i parforhold? Hva ville DU gjort om partneren din viste voldelige tendenser?

8 kommentarer:

  1. et ektepar vi kjener godt og som har vært gift i 35 år er det jeg vil betegne som i faresonen. Mannen i forholdet er snill, kreativ, hjelpsom og en god venn av oss. kvinnen er også en grei,kreativ og snill dame, Paret har 3 voksene barn og barnebarn.
    Dette paret er veldig glade i hverandre, men de har likevel alvorlige problemer. Hun kan bli virkelig fæl når hun drikker alkehol og han blir flau og hissig på henne. Dette har endet flere ganger at han har måte ta i henne for å roe henne ned,
    men når mannen selv ikke er edru er han ikke istand til å beregne sin oppførsel like god som i edru tilstand. Dette ende tidligere i år med at manne ble anmeldt til politiet for vold,og saken skal blir avgjort innen et år. I mellomtiden lever disse to sammen uten å få hjelp.
    En god venn var kalt inn som vitne i forbindelse med episoden,(der forøvrig ingen ble skadet)han spør politet om ikke ekteparet nå kan få hjelp eller råd om hvor de kan få hjelp i en en vanskelig periode av et langt liv sammen- Ja da var svaret at politiet at de ikke er noen sosialarbeider eller familierådgiver..
    Dette er ganske utrolig, politiet synes episoden var så passe alvorlig at det var politiet selv som anmeldte mannen, men å formidle noe hjelp til ekteparet det kan de ikke.. hvem skal formidle hjelp i en sånn situasjon som er avslørt? Vi som er rundt paret vet at de sliter med en tung livssituasjon, men dette er vanlige samfunsborgere som har hatt det ganske tøfft de siste årene.

    SvarSlett
  2. Da jeg var i tenårene, sa min mor til meg: "Lov meg en ting. Gå den første gangen han slår!" Det lovet jeg. Heldigvis har jeg aldri fått bruk for det.
    Jeg tror det er et godt råd.

    SvarSlett
  3. Voksne mennesker har da et ansvar selv for å søke om hjelp!

    SvarSlett
  4. Men står det noen steder at han har vært voldelig mot kona før??
    Alt vi vet nå er at han antageligvis er psykisk syk, og hvis det er tilfelle så kan det være nok at hun ikke smurte på riktig måte på brødskiva hans...

    SvarSlett
  5. Jeg har vært i et alvorlig farlig forhold, og uten at politi virkelig hadde sett hvor farlig han var? så hadde jeg nok ikke sittet her i dag!!! Men det psykiske helsevernet var da også fraværende, han gikk til samtaler men var jo farlig og vi måtte forskanse oss i boligen. Hærværk på dører og vinduer sier sitt om hva han forsøkte å gjøre. I dag er jeg livredd forhold, tror ikke det finnes snille menn lenger? han virket jo snill i starten? Jeg er bare så vidt 30....i dag kan alle psykisk syke ta liv, drepe familien ..hva som helst? Politi kan egentlig ikke gjøre noe før det er for sent? Man er prisgitt en tøff og lojal familie!!! Hos oss kan det også ta over en time og få politi hjelp...Det psykiske helsevernet fungerer ikke i dag. Man tar for stor hensyn til den syke og for lite i og ta vare på de som er truet. Det er vondt og vite at samfunnet ikke kan beskytte deg, før du er død!!! Man føler seg utrolig ensom i en sånn situasjon.

    SvarSlett
  6. gi nå faen, jævla hyener!

    mannen var alorlig psykisk syk.

    tørk sippetårene - dette har ikke noe med familievold å gjøre!

    SvarSlett
  7. Dette er en meget trist sak og mine tanker går til barna og resten av familien. Det er nok mer vold i mange familier enn det vi tror. Det er ikke alltid lett å forstå det selv når man er midt opp i det og det er meget vanskelig å få den riktige hjelpen. Det er lange ventelister og man har mange ganger inntrykk av at de som er der til å hjelpe trenger mer hjelp enn en selv.

    Jeg snakker dessverre av erfaring. Jeg levde alt for lenge i et voldelig parforhold og kom ikke ut av det uten skade på legme og sjel. Skulle ønske jeg hadde tatt min mors råd den gangen hun så meg forslått og med istykker revet bluse. "Bli her hos oss" sa hun. Jeg var sta og reiste tilbake noe jeg angere på til dags dato. Da jeg selv forsto at jeg trang hjelp, var det ikke hjelp å få.

    SvarSlett
  8. Dessverre Helsevesen har mange feiler i dag.Der man er før opptatt av å beskytte den stakkar syke ,glemte mange hvilket fare en familie kan stå på.Politi kommer etter drap til vanlig eller når noen har vart alvorlig skade i etterkant.Jeg sinns at Norge er for nøytral i mange tilfeller.Stakkars familier sånn må lede under vold ,sjikanering og trakassering, Dette er en trist hver dag i Norge son skjules under tepper og mørke gardiner.Tvangsinnleggelse skule bare mer en mulighet til å bruke faktisk, en den siste beslutning av helsevesen.
    Mine kondolanser til familien av den avdøde kvine og sine barn.Min medfølelser til alle son lede i dag under slik situasjoner.

    SvarSlett