torsdag 24. september 2009

Hvor lenge må vi vente før...


Politiet ble advart mot totenmannen som i natt drepte sin kone.

Drapssaken på Toten i natt kan vise seg å bli en stor skandale for politi og psykisk helsetjeneste. Det viser seg at mannen selv hadde forsøkt å bli innlagt grunnet psykiske problemer, men ble avvist.

Det er nå på høy tid at regjeringen gjør et skikkelig løft for å bedre forholdene for både politi og psykisk helsevern. Episoder som dette skal IKKE forekomme i et land som Norge.

Dette er ikke noe nytt problem. Politi- og helsepersonell har i mange år bedt om flere ressurser.

Den rødgrønne regjeringen har hatt fire år på seg til å utbedre åpenbare feil og mangler, men lite har blitt gjort. Dette går ut over liv og helse.


Hvor lenge skal vi måtte vente før de rødgrønne iverksetter tiltak som virkelig hjelper?

20 kommentarer:

  1. Politiet i NORGE er SINKER! Dem er udugelige tullinger...

    De bruker tida på å stoppe utlendinger å plage folk som røyker hasj i parken!! Isteden for å gjøre noe nyttig og ta Røttene og gå rundt å gjøre ekte politi arbeid..

    NEI DU KANKE REGNE MED AT FOLK VIL JOBBE HARDT I ET SÅNNT SYSTEM SOM DET HER! OG BARE INNSE DET...

    NORDMENN Er de mest slappe.. sluntre unna menneskene som finnes... NORDMENN er ikke et hardtjobbende folk.. DERFOR KAN DU IKKE REGNE MED BRA RESULTATER !

    SvarSlett
  2. Er enig med at Politiet til tider kan virke som en vernet bedrift.

    Ang. Nordmenn som slappe.. I dag er min første dag hvor jeg ikke jobber 12 timers dag på over 2 uker. En ren fridag har jeg ikke hatt på over fire uker. Jeg er nordmann...

    Hvilke nordmenn er det du kjenner?

    SvarSlett
  3. Det er vel psykiatrien som bør klandres her, ikke politiet? Mannen var ikke kjent hos politiet fra før, og det forelå ingen trusler, eller annet kriminelt i forkant. Hva skulle politiet gjort? De henviste til helsetjenesten. Mannen var jo svært syk!! Han skulle hatt behandling, men ble sendt hjem fra sykehuset! Ikke skyld alt på politiet! Det er urettferdig!

    SvarSlett
  4. virker på meg som om gjerningsmannen helgarderte seg ved å kontakte abrehamsen for å gi inntrykk av på forhånd at han var psykisk ustabil-slik vil han få sone i en lukket anstalt,og ikke i et av våre fengsler. Forundrer meg ikke om gjerningsmannen er utlending for maken til frekkere folkeslag enn de med minoritetsbakgrunn skal man lete lenge etter, igjen er politiet passive og ubrukelige.

    SvarSlett
  5. Politiet burde skjønt at denne mannen var en fare for seg selv og andre... De hadde nok opplysninger til at de burde hentet denne mannen og deretter kjørt han til en lukket avd. der han skulle vært tvangsinnlagt... Dette er politiets ansvar i slike situasjoner! Helt enkelt for vanlige folk i gata å forstå men ikke for politiet.. ugh ugh...

    SvarSlett
  6. Finn Abrahamsen hadde opplysninger om at denne mannen var svært syk, men han kontaktet ikke politiet, men mannens advokat! Abrahamsen, som selv har vært i politiet, går sterkt ut og kritiserer politiet på Toten for ikke å ha tatt kontakt med han selv (Abrahamsen!) Hvorfor tok han ikke direkte kontakt selv, og meldte sin bekymring til politiet? Er han så feig at han ikke turde? Det er noe som skurrer her. Uansett, det er psykiatrien som sviktet her. Politiet hadde ingen sak før mannen singte og meldte fra selv om at han hadde drept kona. Da først ble dette en politisak!! Før det var det et helsespørsmål!

    SvarSlett
  7. 1. Hvorfor ringer ikke Finn Abrahamsen selv til politiet. Han satt med førstehånds opplysninger om oppførselen, men overlater til en advokat som ikke har møtt mannen å ringe politet? Burde vel egentlig evaluert egen innsats først.

    2. Så vidt jeg har skjønt var personen til psykisk evaluering hos lege uten å bli innlagt. Det er vel fortsatt slik her i landet at politiet ikke kan reise hjem til personer uten historikk og ta fra dem våpen fordi noen ringer og forklarer at de har blitt fortalt at personen er psyk?

    SvarSlett
  8. I slike saker ligger det en forhistorie med politi og helsevesen involvert.. Det må da være mere fokus på tvang når mennesker ikke selv skjønner hvor syk de er,og da heller ikke søker hjelp! Partnere kan ikke gå rundt med hver sitt våpen i tilfelle det går galt..

    SvarSlett
  9. anonym sa: De hadde nok opplysninger til at de burde hentet denne mannen og deretter kjørt han til en lukket avd. der han skulle vært tvangsinnlagt... Dette er politiets ansvar i slike situasjoner! Helt enkelt for vanlige folk i gata å forstå men ikke for politiet.. ugh ugh..."

    Politiet kan ikke tvangsinlegge noen. Det er det helsevesnet som gjør. Politiet kan fremstille personer for lege fordi de mener det bør gjøres en vurdering om tvangsinnleggelse. Jeg synes at dersom en skal kommentere slike saker bør en ha en viss minimumskunnskap om hvordan dette fungerer.

    SvarSlett
  10. Denne personen ble henvist til psykiatrisk sykehus, og begjært innlagt. Han ble fulgt til sykehuset for å bli vurdert. At vakthavende psykiater vurderte han til å være for frisk til å legges inn er vel ikke politiets skyld? Skyld heller på knappe ressurser i psykiatrien! Politiet er ikke feilfrie, men i denne saken har de faktisk gjort jobben sin. De kan ikke reise til alle som blir meldt psykisk ustabile så lenge vedkommende ikke har gjort noe kriminelt.
    Finn Abrahamsen burde absolutt gå i seg selv og komme med en beklagelse til politiet på Toten! Maken til arroganse! Tror han at det lokale politiet er tankelesere? Han kunne jo ringt dem selv. Hvorfor gjorde han ikke det????

    SvarSlett
  11. Den første kommentaren er antagelig fra en av utenlandsk opprinnelse. Til det andre : psykiatere eller psykologer burde ikke få lov å stille diagnose på mennesker.Dem skulle kun få behandle dem. Da hadde mye vært spart. Det er jo disse med overnevnte titler som sørger for at mentalt syke går løs. Hvor mange Psykologer må det til for å skru inn en lyspære???Bare en. Men pæra må ville det selv.

    SvarSlett
  12. Diagnoser er vanskelige å sette, og det er vanskelig å vurdere om et menneske er til fare for seg selv eller andre. Dette skal en psykiater vurdere i løpet av en samtale. Det er umulig. Men slik er systemet. Derfor er hendelser som dette bare tragiske, men ikke forutsigbare. Ingen, hverken politi, politikere eller helsepersonell kan klandres i slike saker. De har gjort jobben sin. Men menneskesinnet er urannsakelig! Plutselig klikker det for noen, uten at det kan forutsees! Det kan skje alle. Det er bare trist, men det er ikke alltid det er noen som har skylda! Hvorfor skal vi alltid dømme noen, og sverte og enge ut enkeltpersoner eller grupper?

    SvarSlett
  13. Er det ikke greit for instanser og samarbeide mere enn å bare lese opp sine lover/paragrafer? I mellomtiden skjer dette tragiske.. Mener fortsatt at politiet burde hentet denne svært ustabile personen med psykiatrisk forhistorie,samt et våpen tilgjengelig! Hva mere opplysninger trenger de??

    SvarSlett
  14. Jeg vet det er en stor sannsynlighet til at jeg blir selv drept en dag av min eks-kjæreste. Det samme tror de som kjenner han også. Politiet er delt i synet. De som kjenner godt til han mener det samme, de som bestemmer om hvilken sikring jeg skal ha mener jeg kun er i moderat fare. Han har vilje og mulighet for å drepe meg, men han har ikke enda drept noen. Politiet oppfatter han som hatsk mot meg i samtaler med han. Dette står i min sikringsrapport uarbeidet av politiet. I fjor uttalte han til politiet at han ville drepe meg. Da ble han satt i varetekt, i år er han mer spak. Han forteller politiet han hater meg og vil kun terrorisere meg. Han soner for tiden dom mot meg fordi han forsøkte å ta livet mitt. Om noen måneder er han ute igjen. Hva gjør vi da? Nå lever jeg livet mitt som jeg vet at bildet av meg kommer til å pryde forsidene på avisene pga at han har lykkes i å ta livet mitt. Alt jeg har hatt av penger har jeg brukt til å skjule meg siden politiet ikke gir meg høyeste sikring og dermed de midler som følger med. Det er jo selvsagt umulig for meg å være i jobb fordi jeg aldri vet når jeg må flytte igjen. Dermed har jeg ingen inntekt, og nå er sparepengene slutt. Når han kommer ut vil han finne meg fort denne gangen. Hva hjelper besøksforbud og voldsalarm mot hans sinne og hat. Bortforklaringer fra politiet og det psykiske helsevesnet blir vel det eneste som er igjen av meg. Ikke mye å trøste barna mine med.

    SvarSlett
  15. Er det noe "bedre" at ikke-psykotiske begår drap enn at psykotiske personer gjør det?

    Om man sperret inne hele befolkningen, så ville man slippe alle drap.

    SvarSlett
  16. Dette er skandale og atter en gang er det det uduglige politiet som har ansvaret for en uskyldig persons død! De ansvarlige her burde piskes! Men som vanlig får det absolutt ingen følger for disse personene..SEFO skal liksom etterforske dette, men gir som vanlig ingen reaksjon! Les; Bukken og havresekken....Møkkafolk!

    SvarSlett
  17. Det som bekymrer meg mest at det er ingen som tar ansvar for sine beslutninger som fattes. Det er leit å se en slik familietragedie skjer. Jeg kjenner hvordan det norske helsevesen fungerer ang. psykisk helse.
    Både kommunelegen og politiet kunnet ta kontakt med vakthavende psykiater på psyk. akutt-motak og få han innlagt etter en vurdering av psykiater.
    Når både pårørende og hans advokat leverer inn meldinger om hans ustabile psykisk helse ikke blir vektlagt. Politiet og helsevesen er i ferd å undergrave sin troverdighet ute blant den menige mann på gata

    SvarSlett
  18. Det er helsevesenet som svikter, det har jeg fått oppleve den siste uka. Og nå frykter jeg for min sikkerhet, fordi min eks-kjæreste ikke har fått den hjelp han har bedt om tidligere. Han er nå tvangsinnlagt, og politiet har utstyrt meg med voldsalarm. Det hele er så uvirkelig, at det faktisk har rammet meg, alt virket normalt helt til ett par uker siden. Og nå er jeg redd for hva som vil skje når han ikke er under tvang lenger...

    SvarSlett
  19. Det forundrer meg at kritikken rettes ensidig mot politiet av enkelte. Folk som er psykisk syke er helevesenets oppgaver. Politiet har ingen myndighet eller mulighet til å tvangsinnlegge folk. Politiet har mulighet til å ta hånd om syke mennesker for så snarest å fremstille de for helsevesenet. Thats it. Når den syke så ber om hjelp hos psykriatsik institusjon og blir avvist der, så er IKKE dette en politisak!

    SvarSlett
  20. "anonym sa: De hadde nok opplysninger til at de burde hentet denne mannen og deretter kjørt han til en lukket avd. der han skulle vært tvangsinnlagt... Dette er politiets ansvar i slike situasjoner! Helt enkelt for vanlige folk i gata å forstå men ikke for politiet.. ugh ugh..."

    Helt enkelt for vanlige folk i gata uten noen kompetanse eller utdanning innen jus eller psykologi/psykiatri å forstå? For all del...

    "psykiatere eller psykologer burde ikke få lov å stille diagnose på mennesker.Dem skulle kun få behandle dem. Da hadde mye vært spart."

    Hvem skal stille diagnosen da mener du? En lege kanskje? Vet du i det hele tatt hva en psykiater eller psykolog er? Skal politiet foreta en psykologisk vurdering?

    SvarSlett