tirsdag 22. september 2009

Spekulativt å legge seg så tett opptil...?


Tjenesten mobiime.no og mannen bak risikerer å bli saksøkt av Apple med påstand om plagiat av deres tjeneste MobileMe.

I følge advokatfirmaet som håndterer saken for Apple i Norge ligger tjenesten meget tett opptil deres egen tjeneste med både innhold, funksjonalitet og design/fargevalg.

Spørsmålet her er om den norske tjenesten bevisst har kopiert Apples konsept og layout, og om det lille nettstedet derved vil tape en rettssak mot IT giganten.



Hva mener du om saken? Er denne tjenesten med viten og vilje laget så nært opptil "originalen" at det er snakk om plagiat og kopiering?


5 kommentarer:

  1. HÅPLØST!

    SW patentering er historiens mest dødfødte påfunn. Uff jeg apple er nesten værre en MS på dette punktet.

    SvarSlett
  2. Dette har da ingenting med SW patentering å gjøre.

    SvarSlett
  3. Selv hørte jeg ikke om

    Mobileme før Dataingenøren ble saksøkt av apple.

    altså jeg hørte om mobiime først.

    om dataingenøren har "tatt kopi" av mobileme og bare gjort noen endringer og har resten samme oppsett og fargevalg, så tror jeg dataingenøren taper saken.

    ( blir som om jeg kopierer Cocacola og lar min brus hete Cocacole med samme farge og font som Coca Cola bruker på flaskene )

    SvarSlett
  4. ganske opplagt at han bare har kopiert greiene og bør bli straffet med 10 piskeslag

    SvarSlett
  5. Har iPhone og mobileme, siden ser ganske annerledes ut - så synes ikke designet er kopiering eller plagiat. mobileme har mer dempete farger og små ikoner og menyer "strengere" plassert. mobiime har litt grelle farger, større ikoner og mye løsere design.
    mobileme har synk av kalender, mail og har så muligheter for å lagre ting på nettet og er ikke først og fremst en tjeneste for å dele med andre.
    Synes de også der er ulike - likheten er først og fremst navnet.
    Synes heller ikke mobileme er særlig brukervennlig, har ikke peiling på hvordan jeg skal dele f eks bilder med andre. ; )

    SvarSlett