onsdag 16. september 2009

Send kjeltringpakket hjem!

Politiet i Oslo beslagla nylig store mengder tyvegods i en kommunalt eid hytte i utkanten av Oslo. Hytta var brutt opp, og er etter alt å dømme blitt brukt av en sigøynerbande som bolig og lagringsplass.

Da politiet ankom stedet klarte en av de antatte gjerningsmennene å flykte fra stedet. Politiet gjenkjente mannen som en de har hatt i søkelyset for å organisere banden.

Den nylig gjenvalgte rødgrønne regjering sørget for å fjerne den såkalte "betlerparagrafen" rett etter at de kom til makten. Dette var en sovende lov som forbød tigging.

Uten denne loven står politiet maktesløse ovenfor de horder av utenlandske tiggere som nå flommer over landet. Tiggere, som man vet også er en del av de kriminelle østeuropeiske nettverkene som nå får herje tilnærmet fritt.

Hva mener du? Er våre politikere seg sitt ansvar bevisst i denne saken? Gjør de NOK for å stanse de kriminelle utlendingene? Hva kunne vært gjort annerledes?

3 kommentarer:

  1. Nok en gang vil ikke media, i dette tilfellet VG, kalle en spade for en spade. Pakket er sikkert rumenske statsborgere, men de er sigøynere og ikke etniske rumenere. Slik ordvalg av VG er urettferdig overfor etniske rumenere.

    SvarSlett
  2. Tusen takk for hva du skrev her Tom. Eg er rumensk statsborger, har bodd her i 7 år, gift og barn, har rett til å søke om norsk statsborgerskap men har ikke gjort det endo. Eg er jo rumener, eg er ikke flau over det men begynner å bli forbannet på alt dritten som kommer inn i landet og ødelege alt. Når noen spør meg hvor eg kommer fra, de fleste tror eg kommer fra nordland;), sier eg uten å tenke at eg er jo fra Romania. Eg har ikke fått noen dårlige karakterer eller stygge kommentarer pga det hittil.Eg vet hva eg står for og what i am made of.;) Nå er det ikke lov å kalle en spade for en spade, då har eg et forslag. I Romania vi kaller disse spadene for KRÅKER. Vg og andre aviser kan vurdere å erstatte ordet sigøynere med Kråker.Det er jo bare et forslag så kanskje då beynner de og (sigøynerne) å føle seg som hjemme....;)

    SvarSlett
  3. Etniske rumenere i Norge burde klage alle medier som omtaler rumenske sigøynere for rumenere og ikke rumenske statsborgere inn for Pressens Faglige Utvalg. Når tilfellet er at de fleste rumenske statsborgere som begår lovbrudd i Norge er sigøynere burde dette komme klart frem for å unngå stigmatisering av etniske rumenere.
    Å kalle disse sigøynerne for romani er ikke noe bedre, da det stigmatiserer tatere.
    Rumenske sigøynere burde ikke omtales bare som rumenere. De burde enten kalles rumenske statsborgere eller rumenske signøynere/romfolk. Å kalle dem rumenere er misvisende og forteller bare halve sannheten.

    SvarSlett