lørdag 19. september 2009

Auda, Skravlan!


Skavlands comeback på TV skjermen slaktes av VG Netts lesere nå i kveld.

En lang rekke av VG Netts lesere har kommentert Skavlands "nye" talkshow, og dommen er ikke nådig: Terningkast to til talkshowveteranen.

Det er tydlig at publikum ikke likte det de så. Eller...?

Man skal ta med i betraktningen at de som er i programmets målgruppe ikke nødvendigvis er de samme som bruker fredagskvelden til å kommentere TV programmer på VG Nett.

Skavlan er Skavlan. Han har sin lune personlighet og sin velkjente stil. De som likte programmene hans tidligere liker de sannsynligvis fortsatt.

Bør vi stole på "meningsmålinger" i nettaviser?

19 kommentarer:

  1. Jeg har aldri vært en Skavlan "fan", men har likt hvordan han har fått gjester til å åpne seg. Synes oppførselen mot Islands tidligere statsminister var ufin. Her gjorde Skvalvan det motsatte av ha han pleier, han pratet og synset for mye selv.

    SvarSlett
  2. For stor for Norge, her sparker janteloven inn for fullt. Suksessen hos søta bror gikk ikke upåaktet hen. Synd for Skavlan som leverte under pari idag, fortsatt Norges klart beste prateprogrammaker =)

    SvarSlett
  3. Likte programmet, interessante gjester og Skavlan var flink til å få gjestene til å fortelle om seg selv. Fatter ikke den sure kritikken han får fra norske seere. Skavlan er en svært dyktig programleder og jeg gleder meg til neste program!

    SvarSlett
  4. Kanskje ikke overfladisk nok?
    Se feks. på 60 minutes hvor journalistene virkelig kjører sine "objekter". Må ærlig innrømme at jeg syns det var et hyggelig gjensyn med Skavland som var enda mer på offensiven enn tidliger og kan ikke forstå kritikken som tilsynelatene er av stort omfang i følge VG. Vel, nå er vel den gjennomsnittlige VG leseren kanskje litt mer engasjert enn lesere av feks. DN eller FA, men mye skyldes nok at dette ikke var overfladisk nok og manglet "Senkveld" konseptet. Kan ikke skjønne hvorfor det er galt å stille kritiske spørsmål? At Islandske banker hadde 10 x gjelsgrad er da under enhver kritikk? Ikke uten grunn at det gikk som det gjorde... vel vel.. Alt til sitt formål. Kritikerne står fritt til å skifte til Paradise Hotel eller noe annet piss som går i reprise...

    SvarSlett
  5. Jeg syns Skavlan dreit på draget i sitt intervju med "min" tidligere statsminister. Geir Haarde stiller opp i det som vanligvis er et enkelt chatteprogram, hvor Skavlan som regel slevjer opp i höyt profilerte gjester. Denne gangen er Skavlan på hugget og overkjörer han med dumme spörsmål om personlig skyld og ansvar. Skavlan blir aldri mer vist på min skjerm etter dette!

    SvarSlett
  6. Skavlan var direkte ufin mot tidl statsminister. Skavlan viste total mangel på økonomisk forståelse og hadde elendige spørsmål.

    SvarSlett
  7. Man trenger vel ikke skifte til Paradise Hotel
    som en skriver her. Man kan bruke knappen, slå av, lese en bok eller ta litt tid til familien. Ganske arrogant kommentar forresten.

    SvarSlett
  8. Vær snill å ikke bruk janteloven hver gang noe blir kritisert.Hvis du vet jantelovenss opphav,så slenger du ikke rundt deg med de sammenligningene.
    Programmet var flaut.Satt og ventet på Kasparov som kom helt på slutten.Utrolig interessant fyr.Men klarte likevel ikke å redde stumpene til Skavlan som på en respektløs måte kjørte over Islands president,men lot disse skuespillerne fortelle en rekke totalt uinteressante og banale historier,samt en tåredryppende(ehhh)videohilsen fra crewet til Ullmann i Australia. Nei,ikke Skavlan på min skjerm mer...

    SvarSlett
  9. Jag tyckte Skavlan var suverän som vanligt, han ställer frågorna och gästerna blir ovanligt nakna..jag förstår inte hur man kan tycka synd om statsministern som totalt har misslyckats i sitt jobb. Jag är förvånad över att han ställde upp. Jag blev väldigt förvånad (eller inte) över Rydback, kan inte ens finna ord..

    SvarSlett
  10. Her var det mange dumme, ubegripelige og utidige kommentarer fra norske seere..virkelig flau lesing!! Skavlan er best!!!!

    SvarSlett
  11. skavlan pleier være bra. det med islands greia var RÆVA. sitte og få han til og få mere skyldfølelse, han island fyren,,"kom igjen, angre deg nå" ,, og morsomheter rundt at islands ministere hadde div andre jobber oxo,,æh... nei,, flaut,,,

    SvarSlett
  12. Er det bare meg, eller er det utrolig patetisk at nordmenn legger om til svensk på tv? Vi hører aldri svenskene gjøre det samme. Flaut!!

    SvarSlett
  13. Terningkast 4 fra meg. Skavlan var riktignok litt i overkant ivrig i samtalen med Geir Haarde og denne delen trakk litt ned, men ellers var det som jeg håpet og forventet. Og en glimrende avslutning med Lars Winnerback! Gleder meg til neste fredag jeg.

    SvarSlett
  14. Reagerte ikke på Island-intervjuet, men at det som før var en naturlig Skavland-stil nå hadde blitt en kunstig stil. Følte at jeg hadde sett det bedre før. Og Rybak var jo helt far out.

    SvarSlett
  15. > Er det bare meg, eller er det utrolig patetisk at nordmenn legger om til svensk på tv? Vi hører aldri svenskene gjøre det samme. Flaut!!

    Det er jeg helt enig i! Det er direkte pinlig å se på. Jeg tror nok nordmenn har lettere for å forstå svensk enn svenskene har å forstå norsk, fordi vi er oppfostret med svenske barne-tv-serier og mange svenske programmer på tv. Men Skavlan går jo også på svensk tv i beste sendetid, og det er vissnok veldig populært. En glimrende anledning til å la svenskene bli mer vant til å høre norsk tale. Spesielt siden SVT uansett tekster hele programmet...

    Men jeg har hørt svensker gjøre det samme, også på Skavlan (den gang han bare gikk på NRK). Det er ikke like lett for norske ører å høre det når svenske ord byttes ut med norske, men det forekommer. Og det høres like dumt ut... :)

    SvarSlett
  16. Det er så sin sak at Skavlan stiller kritiske spørsmål til Geir Haarde, men når han gjør det, så burde i hvert fall Haarde få lov å svare!

    SvarSlett
  17. Forstår ikke hvorfor det skal være så dumt og pinlig fordi noen nordmenn bruker svenske uttrykk på tv. Det er jo fordi man vil at svensker skal forstå hva det er man prater om. Enkelte norske ord og uttrykk har en helt annen betydning på svensk - og motsatt! Noe annet er privat, bruker konsekvent mitt norske språk og da får vedkommende heller spørre hvis noe ikke blir forstått.
    Når det er sagt, så synes jeg det svenske språket er nydelig, og lett å ape etter. Flytter jeg noen gang til Sverige vil jeg nok slå over til svensk.

    SvarSlett
  18. litt rart å hør komentaren fra Skavlan om utdannelsen til islanske finansminister osv. Virket litt pompøst for meg. For eksempel hva er Kristin Halvorsen utdannet som.

    SvarSlett
  19. Jeg hadde gledet meg til å se Skavland på skjermen igjen, men må ærlig innrømme at følte følte det veldig pinlig å være vitne til Skavlands oppførsel overfor Islands tidligere statsminister. Det virket som han var mest opptatt av seg selv og sin egen rolle; uten å ta hensyn til hva Haarde måtte føle. Det var skammelig, og jeg var flau på vegne av NRK. Send Skavland tilbake til Sverige; her i Norge har han utspilt sin rolle.

    SvarSlett