søndag 4. oktober 2009

Fakta mot fordommer

Politimesteren i Tromsø truer med bøter til billister som kjører med piggfrie vinterdekk. Ødeleggende utspill, mener de som i lang tid har kjempet for aksept for at piggfrie vinterdekk er et godt alternativ til piggdekk.

For selv om piggdekk nok er de beste på isføre, så medfører bruk av piggdekk økt slitasje på veidekke og luftforurensning i form av svevestøv.

Mange er derfor i tvil om de skal kjøpe piggfrie vinterdekk eller ikke. Politimesterens utspill vil nok utvilsomt påvirke manges valg, slik at de kjøper piggdekk i stedet.


Bør mennesker med fremtredende offentlige stillinger ha lov til å ytre personlige meninger basert på synsing i en sak som dette?

45 kommentarer:

  1. Det er nå engang slik at pigg er bedre på is. Piggfritt er kan hende like bra eller bedre på snø, men kommer til kort på is. Og is blir det, det trenger man ikke reise så langt nord for å oppleve.

    SvarSlett
  2. Med en sånn uttalelse bør Fyhn ta sin hatt og gå.
    En mann i en slike stilling skal da ikke gå ut offentlig med personlige meninger basert på synsing. Lage sitt eget regelverk. nei nå får det være nok.

    SvarSlett
  3. Veitrafikkloven sier at bilen skal være skodd etter forholdene. Alle bør vite at på isføre er ikke piggfrie dekk gode nok. Ta for eksempel ved underkjølt regn. Den som da kjører på piggfrie dekk bryter loven, og er en fare for seg selv og andre trafikanter. Jeg har selv opplevd å møte denne type forhold med piggfrie dekk, noe som endte i nesten tragedie. Heldigvis skadet jeg ikke andre enn meg selv. Vi må ikke bli helt hysteriske når det gjelder luftforurensing fra piggdekk. Menneskeliv er tross alt viktigere (kanskje ikke for miljøaktivister?)

    Politimesteren i Tromsø har min fulle støtte når det gjelder denne saken. Menneskeliv er det viktigste.

    SvarSlett
  4. Kjørt piggfritt i fjor har dem på nå men Fyhn har rett våt is og vind-polert is ved kysten og kuling i tillegg så er de lifsfarlig. Mine er nye men det er 5-6 dager at selv pigger kommer til kort,så ingen ufinheter om Fyhn takk.

    SvarSlett
  5. Støtter Fyhn fullt ut. Hausberg vet fint lite om det meste og Eilertsen er vel knapt kjønnsmoden...

    SvarSlett
  6. har kjørt med piggdekk å at det er glatt, kjører med piggfritt nå.. de er omtrent lik.. i gitte tilfeller er det ene bedre enn det andre.. noen ganger er faktisk de piggfrie bedre og visaversa.. skal de med piggdekk få bot om de kjører på føre som ikke egner seg også da eller? må en vurdere føret å bytte dekk daglig? kjører veldi mye bil og vil si meg erfaren..

    SvarSlett
  7. Amatører ! Har selv kjørt vogtog flere år oslo- bergen på 18stk piggfrie hjul. Ellers skadefritt i alle år med piggfrie. Man kan faktisk redusere farta litt på disse værste dagene. Er det også "vanskelig" ? Så burde man la bilen stå.

    SvarSlett
  8. Man må kjenne sin fartstid i sin rolle som "erfaren" person, i utkantnorge kan man til tider oppleve cowboy tilstander i mindre kommuner. Det er vel på sin plass at politi sjefen vurderer sin stilling etter en slik uttalese, ha det også friskt i minnet om hans avdøde kollega som myrdet sin kjæreste uten at politimesteren gjorde en grundigere vurdering ut ifra hans mentale tilstand.
    Ja man kan lære av den eldre generasjonen, men når disse ikke følger med i utviklingen så må revurdere sin posisjon i samfunnet.

    SvarSlett
  9. Det er vel ingen vesentlig forskjell å piggfritt og piggdekk på snøføre. Bremsestrekningen for de beste dekkene i sin kalsse er så lik at set er bare av akademisk interesse å diskutere forskjellen, men npr vi snakker om føre det er mye av, nemlig is, da er piggfridekkene ikke mye å skryte av.
    Ta utgangspunkt i 50KM/timen Det beste piggdekket stopper på 51 meter, det beste piggfridekket på 61 meter. Hva betyr det? Om du akkurat klarere å stoppe med piggdekket, så vil du med piggfridekket treffe hindingen med mer enn 20KM/timen. Bilen blir ikke helt den samme etterpå.
    Ta 80KM/timen som utgangspunkt og samme dekk og samme forhold med hindringen i veien. Da vil du treffe hindringen med mer enn 32KM/timen. Det gjør vondt!
    Man kan rope så høyt man vil om å kjøre forsiktig, men når hindringen er der, så er farten det den er i øyeblikket, hverken mer eller mindre. Det som hjelper da er å være godt skodd.
    Les litt tester, les litt fysikk, regn litt på det, så blir valget enkelt.

    SvarSlett
  10. har kjørt bil i 25 år lastebil i 10, piggdekk er en selvfølge. dem som påstår at piggfritt er like bra som piggdekk på isholka bør kanskje prøve piggdekk først isteden for å sitte hjemme å se ut. eneste gangen jeg kan se for meg at piggfritt er bedre enn piggdekk er på tørr afalt. da duger sommer dekk også. det å påstå at piggfitt er bedre enn piggdekk på snøføre er litt merkelig da grunnmønsteret er det samme på de fleste dekk.

    SvarSlett
  11. Vet ikke om noen her har kjørt mye bil i Tromsø. (?) Tromsø er en by bestående av bakker omtrent overalt. INGEN kan komme å overtale meg til at piggfrie dekk er bedre enn piggdekk her i Tromsø.
    Fyhn får min fulle støtte her! - taxisjåfør

    SvarSlett
  12. Har 7 år bak meg som bilist i Tromsø, ytterligere 12 på vestlandet. Har kjørt både pigg og piggfritt. INGEN kan noen gang overbevise meg om at piggfritt i landsdeler med mye nullføre er like trygt som piggdekk. Full støtte til Fyhn som trosser miljøpopulariteten og har fokus på trafikksikkerhet!!

    SvarSlett
  13. Endelig noen som sier det som er riktig. Skulle bare ønske at noen i statens vegvesen kunne si det samme. Har kjørt noen år med bil, men veiene har aldri vært glattere enn nå. Dette er pga at veiene saltes så snart det kommer en snøflekk. Salt er det verste middel som finnes. Det løser opp asfalten som igjen setter seg i dekkene og gjør dem ubrukelige etter kort tid. Når det kommer is på veien imellom hver strøing og isen poleres av piggfrie dekk, blir den livsfarlig. Miljøgevinsten med piggfritt og salting klarer jeg heller ikke å se. Det er bilene synlige bevis på. Se bare på en bil som har kjørt på en saltet vei hvordan den ser ut i forhold til en som har kjørt på vei med piggdekk og snødekket vei.

    SvarSlett
  14. Når du drar ut på is-fiske; har du med deg to gummiklosser i en snor rundt halsen i tilfelle du går gjennom isen? Eller er du så dum at du vil foretrekke to is-pigger? Fysikkens lover er forholdsvis klare!

    SvarSlett
  15. Dette høres ut som en sak som forsker Harald Eia bør ta tak i!

    Seriøst: Som politimann kjører jeg både piggfritt på en del av tjenestebilene og pigg privat. Kanskje 5 dager+- i året at pigg er bedre en piggfritt i vår del av landet(vestlandet). Men det er disse 5-6 dagene i året som er de desidert største "bulke" dagene(basert på over 10 års personlig erfaring). Ofte ikke de helt store kollisjonene, da de fleste kjører forsiktig disse dagen, men risikoen disse dagene er mye høyere med piggfritt enn med pigg. Når vi kjører piggfritt så er det fordi man i vår del av landet har mye asfalt og da er piggfritt bedre under utrykning en med pigg, men for "normal" ferdsel spiller det liten rolle om man kjører pigg hele vinter året.

    Så til miljøspørsmålet: Sveve støv er et problem for mange og bør begrenses. Det er derfor etter min mening vanskelig å tilfredstille begge aspekter. På vestlandet kan nok piggfritt være et godt alternativ og heller la bilen stå de få dagene da det er håpløse forhold. I Tromsø ser jeg for meg at underkjølte veier er et hyppigere fenomen. Da er jeg enig med Fyhn og disse dagene bør billister med piggfritt, ta bussen (som sikkert ikke går).

    Til den dagen der vi får piggdekk der man f.eks kan trykke på en knapp, så spretter piggene ut og vice versa for å få dem inn, så er jeg redd for at pigg er det beste på is i lang tid enda.

    SvarSlett
  16. Truls Fyhn har helt rett.Har kjørt piggfritt sjøl i 11 år,og på dager med våt blankis er du Bambi på isen.I år blir det nye piggdekk,men folk burde bytte dekk etter forholda.Hvis du har garasje,en god jekk og luftverktøy tar det 10-15 min å legge om.

    SvarSlett
  17. Å kjøre piggfritt kan man sammenligne litt med det å kjøre uten sikkerhetsbelte. Det går bra mange ganger, men den ene gangen skulle du ønske bilbeltet var på. Så også med piggdekk.

    SvarSlett
  18. HELT ENIG MED FYHN, KJØR MED PIGGDEKK !!.....Surrogatdekkene piggfritt fungerer vel brukbart på tørre og tørrsnødekte veier, men fungerer IKKE på isete føre, rett og slett.....Hva gjør disse bilistene da ? Kjører allikevel og utsetter seg selv og andre i livsfare.....Se i Trondheim da, der skal du betale AVGIFT for å kjøre med trygge, gode piggdekk i byen, LATTERLIG spør du meg.....Bra FYHN, endelig en mann som tør å komme med sin mening !!

    SvarSlett
  19. Tromsø har dessverre en politimester som ikke er helt oppegående for tiden. Mannen har ikke forstått at over hans embete sitter politimesterens foresatte som bestemmer, politikerene. Og politikerene har på bakgrunn av fakta og forskningsresultater bestemt at pigfritt er lovlig og sikkert. Truls har et problem med at han alltid må være i media, er han ikke det så finner han på tull og tøys for å bli sett, og sannelig klarer han det og. Mannen har ikke peiling og burte bøttelegges for sin dummhet i denne saken.

    SvarSlett
  20. Saltes veiene mye i Tromsø?
    Salt løser opp asfalten og bilene og fører til økt mengde svevestøv. I tillegg lokker det elg og annet storvilt inn mot veiene for å slikke salt.
    I Sverige bruker de noen steder sukker. Snøen smelter like godt, men tærer ikke på hverken biler eller asfalt, og dyr slikker ikke sukker.
    Hvorfor ikke bruke sukker, så kan folk få kjøre på piggdekk hvis de vil. Miljøgevinsten vil bli den samme.
    Egentlig skal man vel bytte dekk flere ganger om dagen her i Norge.
    På morgenen er det is på veien, på med piggdekk. I løpet av dagen blir det varmt og saltet så isen blir til vann. Da skal man egentlig bruke sommerdekk som er bedre på vått føre. På kvelden snør det. Da er det på med de piggfrie dekkene.
    Kjører selv piggfritt, men på dager med ekstremvær blir det til at man ligger 10km under fartsgrensen, evt. enda lavere ettersom hva underlaget krever.
    Folk må forstå at fartsgrense er en maksgrense og at man må tilpasse farten etter forholdene.

    SvarSlett
  21. Har kjørt både pigg og ikke i noen år nå, og det ække helt uten grunn at han sier dt!!!!!!!!
    PIGGFRITT ER NO JEVLA MØKK!!!!!!!!!!!!
    Man må legge om kjørestilen sin og kjøre penere med piggfritt!!!!!!!!!!!!IKKE NOK MED AT "OLA NORMANN" ALLEREDE SITTER M FINGER I RÆV`A NÅR DE KJØRER BIL FRA FØR AV!!!!!!og så skal de kjøre piggfritt???????????SINSYKT!!!!!!!!!!!Truls Fyhn stå på og gi så dt svir...............kanskje dt får dm te å våkne opp....................PIGGFRITTMØKK

    SvarSlett
  22. Jeg husket vi hadde en oppgave på skolen om svevestøv. Der kom man over en del forskningsmatreale fra sverige som sa at piggfritt sammen med salt skapte mye mer svevestøv av den farlige sorten. Problemet var nemlig at partiklene ble mindre noe som er meget helseskaddelig for menneskers lunger!!!

    Jeg skjønner heller ikke hvorfor piggfri forkjemperne alltid roper over seg hver gang det kritiseres... Bare se på alle bremsetester som er fakta!!! piggfritt stinker på alle fører hvis man sammenligner med pigg.

    Også det et det alltid blir liggende en superglat hinne på asvalten når det er en så stor andel av piggfritt. det er jo rett og slett farlig.

    SvarSlett
  23. Utrolig mye svada som skrives her, det er sikkert.
    Fakta er at det finnes INGEN statestikk som viser flere ulykker med piggfrie dekk mot piggdekk.
    Dette er noe forsikringsselskapene har god dokumentasjon på.
    Nye piggfrie dekk er meget gode på alle underlag utenom våt is, men der briljerer ikke piggdekk heller, de er glatte som fy de og, men litt bedre enn piggfrie. og fakta er at det er bare noen få dager i året det er slike forhold.
    Tar man hensyn til alle faktorer, inkludert helse og komfort, er piggfrie dekk en god vinner.

    Jeg har hatt dårlige erfaringer med piggfrie dekk også, men disse ligger 5-10år tilbake i tid, og da var piggfrie dekk dårligere enn de er i dag.
    Jeg kommer fortsatt til å kjør piggfritt med god samvittighet!

    SvarSlett
  24. Jeg kan si at jeg virkelig har prøvd! tre forskjellige biler har jeg hatt de ssite årene... alle har jeg hatt piggfritt på... forbanna drit. Fra nå av blir det pigg.

    SvarSlett
  25. Selvfølgelig har Tromsø-politimesteren rett. Vogntog kjører på vinterdekk/piggdekk, men må av og til på med kjettinger pga føret. Kjører de uten kjetting, dvs bare med pigger, så er de ikke skodd etter forholdene og risikerer bot.

    Denne type diskusjoner kommer når politiske mål (reduksjon av svevestøv) kommer i konflikt med sunn fornuft. Venstrepolitikeren som uttaler seg at han har selv gått over til piggfrie, de er like gode. Det handler bare om å lære seg en mer defensiv kjørestil. Altså bekrefter han at de er dårligere.

    Både piggfrie og piggede dekk er gode nok ved kontrollert kjøring. Det er bremselengden i en nødsituasjon som er avgjørende. Skal dekk sammenlignes må de gjøres det ut fra de samme kriterier, dvs samme fart.

    SvarSlett
  26. Noen som har sett forskjellen på piggdekk som er 2 sesonger gamle mot piggfrie som har samme alder?
    Piggdekkene forringes mye raskere enn piggfrie.
    Piggdekk med 5mm mønster er vesentlig dårligere på snø og is enn piggfrie med samme mønster.

    Piggdekkene er bedre første halvdel av vintersesongen, men derfra er pigfrie dekk bedre.
    Så med mindre du kjøper nye dekk hver sesong er piggdekk bedre.

    Skadestatestikken fra forsikringsselskapene sier at hver 12. bil med piggdekk kondemneres, mens bare hver 18.bil med piggfrie dekk kondemneres.
    Så folk på piggdkk virker krasje mye hardere enn de på piggfrie dekk når ulykken først er ute.
    Falsk trygghet?

    SvarSlett
  27. Piggfrie dekk er bare til for å spare penger for å lage nye veier, på bekostningen av andres liv. Å komme med noe annet er å føre folk bak lyset og ansvarfraskrivelse. Allergikere har levd gjennom alle tider med koks forgassere og annen smuss, men kan ikke det idag lenger ???

    SvarSlett
  28. Tilpass farten etter forholdene

    Husk at piggdekk ofte kan gi en falsk trygghet.
    Og skal du kjøre piggfritt, så bør du kjøpe kvalitetsdekk samtidig som du renser dekkene for asfaltstøv innimellom.

    Mange her inne bør lese testene før de uttaler seg. Det er ikke mange dagene i året det er blank is, og da er uansett ikke piggdekk særdeles mye bedre.

    Ingen som bor på vestlandet kan forsvare bruk av piggdekk.
    I tromsø trenger de gjerne litt mer tid på å bli kvitt gamle vaner (og gamle politimestre)

    Typisk nordmenn å frykte alt nytt

    SvarSlett
  29. Kan ikke si så mye om forholdene i Tromsø, men her ved Oslofjorden er det kanskje to-tre dager i løpet av en vinter at gode, piggfrie dekk ikke er godt nok for vanlig kjøring.

    Da lar man enten bilen stå inntil det har blitt strødd, eller kjører veeldig rolig. Det hjelper å gjøre rent dekkene også - har opplevd biler med rengjorte sommerdekk passere biler med piggdekk i isete bakker.

    Snø er aldri noe større problem med piggfritt enn med pigg. Underkjølt regn sender ofte både pigg og piggfritt av veien ...

    SvarSlett
  30. Piggfrie dekk er nok best mesteparten av vinnteren. Men da nytter det ikke å spare på kronene og kjøpe de biligste.
    Sjekk tester og kjøp de beste. Det er veldig stor forskjell på de beste og de nest beste.
    Kjører man piggfritt må farten ned, man kan ikke rsikere og ikke få stoppe.
    I tilleg gtil priggfrie dekk er kjettinger et møst. De må ligge i bilen og være klare til bruk.
    Har sewlv kjørt piggfritt både i yrke og privat i over 20 år. Det går utrolig bra, kjettinger ligger i bilen, men de har alldri vært på. Tromsø om vinteren er sikkert en grusom by å kjøre i. Men gbor du og jobber i nærheten av sentrum, kna du gå på jobb de dagene det ikke er mulig å kjøre. (Ja jeg kjenner Tromsø godt).
    Forøvrig på blank is er det kunn piggkjetting som er forsvarlig. Alle moderne piggdekk er ubrukelige på is, de kar for korte og for lite pigger.
    Det Truls Fyhn ikke opplyser om er at politetes biler har lengre og langt flere pigger er hva vi andre har lov å kjøre med.
    Nye piggfrie dekk er suverene vinterdekk, kjører man svært mye, greier man seg med et sett dekk i året. Man starter da vinteren med nye dekk.
    I de fleste norske fylker finnes det bakker man ikke kjører onm vinteren, selv i Oslos mest sentrale strøk er det veier vi yrkesjåfører nekter å kjøre når det er glatt.

    SvarSlett
  31. Er bare å ta det litt pent folkens, for ja, piggdekk er litt bedre på blank våt is, men ikke noe magisk akkurat. Nye piggfrie holder lenge for alle som ikke kjører på våt is hver dag. Dessuten kan du stikke på biltema og kjøpe et sett kjettinger til 199.- har brukt mine en gang, på 10 år. og da ville jeg ha måttet bruke dem om jeg så hadde hatt pigdekk!

    Lenge leve fornuften!

    SvarSlett
  32. Er mok litt for mange her på østlandet som kommenterer dette. Her har jeg kjørt med begge deler, og ser ikke noen store fordeler/ulemper med hverken pigg eller piggfritt. eneste må være at det er dyrt med pigg i Oslo. Her er det stort sett enten bart eller snø hele året. Kanskje en dag eller to med is, men da er det så kaos ute på veien uansett fordi det er så mye tullinger ute at det lønner seg å kjøre minst mulig.

    SvarSlett
  33. Her var det mye krasse meninger. Noen mener at vi som bor på Østlandet ikke trenger å ha noen mening, for her er det tydeligvis verken glatt eller bakker. Makan til tull. Og så har vi trailersjåføren som har kjørt en rekke ganger Oslo-Bergen på piggfritt uten problemer. Du verden! Og så kan vi som klager på piggfrie dekk la bilen stå når vi kommer til den ene dagen i løpet av vinteren som krever piggdekk.
    Tenk så svart-hvit verden har blitt!

    Jeg har 30 års erfaring som bilist. Min mening etter å ha hatt både piggfrie dekke og piggdekk er litt uklar. Det er ingen tvil om at piggdekk er bedre på is. Det er helt bortkastet å diskutere. Jeg velger allikevel piggfrie dekk pga. komforten og pga. fleksibiliteten i bytte vår/vinter. Og jeg sliter noe voldsomt på enkelte dager i løpet av vinteren. Noen ganger er det en lek med livet.

    Problemet er at alle dekktester tar utgangspunkt i NYE dekk, mens vi som kjører bil til daglig har dekk som kanskje er både 3 og 4 år gamle.
    Da mine piggfrie dekk var splitter nye, følte jeg meg som en konge på vinterveien (unntatt ved blank is). Men allerede året etter var dekkenes gripeevne vesentlig dårligere. Så etter enda ett år var dekkene rett og slett dårlige. Denne vinteren blir den 4. med de samme piggfrie dekkene, og det kommer til å bli russisk rullett med både mitt og andres liv. Dekkene er jo godkjent - det er god mønsterdybde i dem. Men gummien på 4 år gamle piggfrie dekk er noe helt annet enn da de var nye. Med pigger hadde jeg nok hatt bedre prognoser for vinteren, men jeg velger heller å kjøre på mine dårlige piggfrie. Jeg gadd ikke å skifte i våres heller, så jeg kjørte gjennom hele sommeren på dem. Det mange ikke tenker på, er at vi kjører med de dekkene vi har, enten de er 1 år gamle eller 5. Det er ikke alle som har råd til å kjøpe nye dekk hvert år, men det burde vi nok.

    SvarSlett
  34. Jaja flott diskusjon......men en ting mange her ikke tenker på i det heletatt er : Om alle hadde kjørt piggfritt ( i oslo er en allfor stor del piggfritt ). Og ja kanskje blir det mindre støv, men en annen ren kons. er rett og slett at ingen harver opp isen litt i veien og det blir en poleringsbane istedet for et kjørbart unnerlag.

    Synd og si det, men i oslo er det nesten ikke noe valg siden det er så høy piggavgift. Og ikke nok med polerte veier, men fru kari og onkel donald med lite kjøre ferdigheter i tillegg skal ut og skli på sine nye piggfrie dekk. Akk ja dere for fohåpentligvis et litt nytt syn, om ulykker øker blir belastningen på staten befolkningen større enn litt " grusomt støv "

    Men ja det finnes både gode og bra piggfrie dekk, i ålesund bodde jeg en stund og der kjørte jeg piggfritt. Fungerte bra, men dyrt!!! Grunnen var enkel mere snø/ikke salting - finere vei - derimot oslo ja, flott her kjører de 85% 15% piggfritt. Noe som gjør det umulig og kjøre trygt på piggfrie dekk. komunen salter og væromslag gjør det til verdens beste skøytebane......
    Pluss som en skrev her tidligere, hvor mange bytter dekk hvert år ? alle redlige forhandlere anbefaler og bruke mer penger på bedre piggfritt, men men her kommer poenget de er dyre og folk utsetter bytte av de og tror de kan kjøre 2- 5 kanskje flere år uten og bytte, vell sjekk grundig kvalitet og levetid før du handler. Og da igjen til utgangspunktet piggdekk er best og billigst har lengst levetid. Men ja masse gode piggfrie om du har råd til topp kvalitet + skifte hvert år!!!!
    Kjøre miljø ?? eller Kjøre trygt??

    Ha en flott god vinterkjøre sesong ;)

    SvarSlett
  35. Jeg er for å ha vinterveier som ikke saltes. Saltet er skadelig for veiene, gjør at asfalten kommer fram og det blir svevestøv med piggdekk. Og det blir utrolig glatt når det fryser på med is.. og man ikke ser isen pga mørk asfalt. Folk vil garantert kjøre mye mer forsiktig dersom man ser at underlaget man kjører på er snødekt. Vil ha vinterveier med snø, som strøs med sand/grus! Få vekk det hersens saltet!

    SvarSlett
  36. Svevestøv er et stort helseproblem. Dette er helt konkret, og vises tydelig ved hjerte/lunge-avdelingene i den aktuelle perioden. Tromsø er en av byene hvor dette er et problem siden vår/høst er lang, og at man har en lang periode der det er bart, men utrykt for snø.

    Fyhn er med på å fremme en holdning der man MÅ bruke piggdekk. Politiet gir aldri bot til personer som kjører på bare veier med piggdekk (utenom lovlig periode), mens de bøtlegger ekstremt hardt kjøring med piggfritt på isføre.

    Personer som velger piggdekk burde la bilen stå når det er helt bart. Folk med piggfritt burde la bilen stå når det er isholker.

    SvarSlett
  37. Her er det mange meninger og enda flere myter. Jeg har selv jobbet i dekkbransjen i 5 år og kan fastslå at dekk er et tema mange har en mening om men få har kunnskap om! Velger du dekk fra anerkjente produsenter er du som regel skånet for alle de skrekkepisodene som er nevnt. Har selv kjørt Michelin X-Ice II (vinterdekk) samt Michelin Primacy (sommer) og kunne ALDRI tenkt meg å kjøre noe annet dekkmerke. Fantastisk komfort, vinterdekk som alltid er til å stole på. Eneste unntaket er våt is, da er piggdekk noe bedre. Men husk: ingen dekk taper så mye av sine gode egenskaper over så kort tid som nettopp piggdekk. Det gjelder spesielt pigger som mistes underveis, og hva er igjen da? Jo et dekk med hard gummiblanding og noen pigger. Noen som fortsatt tror at piggdekk er best på is? Sannheten er at piggdekk er best under noen forhold, noen få dager i året, men det ville aldri fått meg til å velge pigg med den støyen og mangel på komfort som følger med. Men folk bør velge dekktype etter hva man føler seg komfortabel med. Forsikringselskapene har faktisk ikke noe mer overvekt av piggfritt enn pigg som årsak til ulykker i vintertrafikken. Derimot er det skremmende mange som har sommerdekk om vinteren, og vinterdekk om sommeren. Med tanke på bremselengde og hvordan dette reagerer så er det ufattelig at disse tankeløse menneskene ikke blir bøtelagt! Derfor bærer uttalelsen til Truls Fyhn preg av en som ikke har peiling på hva han snakker om rett og slett!

    SvarSlett
  38. Uomtvistelig bedre med pigg på blank IS, men hvem kjører på blank is hele vinteren ??.Man burde heller se på et dekks individuelle testresultater på de ulike underlag , deretter sammenlikne med hvordan faller ut for de underlag man mest ferdes på ! Dumt å ha verdens beste IS dekk som i tillegg har elendige bar og våtmarksegenskaper når man stort sett ferdes i Oslo gryta. Stikk motsatt av sikkerhet spør du meg.
    Selv har jeg 25 års erfaring med piggfritt og har aldri tenkt å bytte tilbake

    SvarSlett
  39. Hmm, hvis gummien i piggfrie dekk er så bra så burde skosålene utstyres med dette. Da slipper vi å utstyre oss med isbrodder og piggsko, samt bort med piggdekk til sykler. Kan unngå mange lårbensbrudd her.

    SvarSlett
  40. Hmmm.... Jeg kan ikke huske de hadde piggfritt for 25 år siden jeg... Her tror jeg det er noen som lyver!

    SvarSlett
  41. Det var en som utalte her at om en kjøper nye piggfrie dekk om høsten kan en kjøre hele året med dem....
    Piggfrie dekk på regnvåte sommerveier er livsfarlig !!

    SvarSlett
  42. Til anonym 7. oktober kl 20:32

    Endelig en som vet hva han snakker om. Det er det samme jeg har forsøkt å hevde hele tiden. Det er ikke måleresultatene i disse dekktestene det er feil med, det er premissene for selve testen.

    En reell dekktest må utføres med dekk som har gått 1-2 sesonger med vanlig bruk, for det er dette som representerer et gjennomsnittlig dekk i bruk på norske veier. Og ikke bare det, de må testes under de samme forholdene som under faktisk bruk. Det sier lite å teste kliss nye dekk i ekstremsituasjoner. Det er rett og slett meningsløst.

    At nye piggdekk er suverene på is er det ingen som bestrider, men etter hvert som de eldes både mister de og sliter på piggene. Gummiblandingen blir hardere i alle dekk over tid, men piggdekk er generelt litt hardere i utgangspunktet for å holde på piggene, og har som sådan mindre å gå på før de blir for harde.

    Når det gjelder gummiblandingen, er det dessuten store forskjeller fra produsent til produsent. Noen har dekk som er ekstermt gode første sesong, men som eldes raskere. Noen har blandinger med lengre levetid, med jevnere prestasjoner i hele dekkets levetid.

    Uansett gummiblanding, mønster og pigg eller ikke, gamle dekk uansett livsfarlige selv om de er aldri så lite slitt.

    SvarSlett
  43. Uansett gir ingen av disse dekktypene sommerføre om vinteren noe som stålmaffian synes å tro. Det hele burde være enkelt, gitt den falske tryggheten alle verdens tester kan gi: bruk det du finner minst usikkert og kjør forsiktig med god avtand til den som kjører forand. Om det er mulig, la bilen stå dersom det er føre for å la den stå, kjører du over noen selv med piggdekk har du ikke oppfylt lovens krav om tilstrekkelig feste enten du bruker piggdekk eller ikke, ei heller kjetting for den slag skyld. Case closed.

    SvarSlett
  44. Fyhn er bare klar og tydelig på at de som ikke er forsvarlig skodd får bot. Det kan høres ut som noen her antyder at Fyhn går dør-til-dør for å dele ut bøter til alle med piggfrie dekk...

    For min egen del har jeg to kjøretøy privat og ett kjøretøy i yrkessammenheng. Privat kjører jeg pigg og piggfritt, yrkessammenheng lastebil med kran og piggdekk (ekstrajobb, studere politikk og økonomi på univ)

    Ingen dekk kan erstatte mennesket vurderingsevne, men jeg likte en kommentar lengre opp...
    "
    Å kjøre piggfritt kan sammenlignes med å kjøre uten bilbelte, det går bra mange ganger, men den ene gangen du skulle ønske du hadde det på....
    Så også med piggdekk"

    Jeg kan kjøre passivt og forsiktig på sommerdekk mesteparten av vinteren, men den ene gangen hvor en guttunge løper ut i veien forran meg.... da er bare det beste godt nok, vil helst ikke la noe være igjen til tilfeldighetene, en meter til eller fra kan bety mye.

    Når det gjelder vår kjære Jonas gleder det meg at de to gangene jeg har tatt buss det siste året har han også vært på den samme bussen...

    Tore Sæternes og Truls Fyhn er profilerte personer i Tromsø med hver sine meninger om piggdekk. De er enige om at man skal kjøre etter forhold å la bilen stå de dagene evne og/eller utstyr ikke strekker til, uavhengig av pigger eller ei.
    Det politikerne frykter er lavere andel piggfrie dekk. Dersom de tror et utsagn fra Fyhn vil stoppe denne trenden tar de veldig feil, tiltross for bakkene i Tromsø vil nok andelen stabilisere seg på 30% om noen år.

    Hilsen ung mann i Tromsø

    SvarSlett